Dasar-dasar Membuat Foto Bokeh

Pernahkah melihat foto lelaki dengan latar cahaya yang kelhatan kabur dalam bentuk sphere cahaya sehingga kelhatan cantik? Atau foto dengan latar belakang kabur di mana subjek memfokus pada subjek? Ini gamua bokbar bokeh.

Apa itu bokeh?

Dalam fotografi, istilah bokeh adalah istilah yang paling biasa. Kata bokeh adalah kata pinjaman Jepun yang mengaburkannya. Sebaliknya disebut kabur. Bokeh berlaku kerana keterbatasan lensa kamera dalam cahaya yang masuk, jadi tidak fokus. Bokeh ini banyak digunakan oleh jurugambar untuk mengambil gambar yang uni dan istimewa.

SUKA ANDA BOLEH
Bagaimana memulihkan penglihatan 100% tanpa jarak?
Projek Reka membuat helang dengan Fedrigon
Saya memperoleh $ 150 sehari! Seperti?

Ketuat keluar, parasit keluar dari badan kompilasi mereka bercampur
Kenapa membuang bokeh?

Kadang kala semasa mengambil gambar yang bagus, mutiara lain mengambil gambar bokeh kerana faktor berikut.

1. Tanggalkan bahagian yang tidak diperlukan.

Semasa subjek memotret, latar belakang sering berlaku dan tidak menyokong subjek. Oleh itu, bokeh dapat mengaburkan latar belakang agar tidak menggunakan subjek.

2. Susun foto subjek.

Foto air terjun Bokeh digunakan untuk menyoroti subjek subjek bahagian foto. Dengan latar belakang yang kabur, fokus automatik tertumpu pada subjek subjek, jadi mata fokus lain.

3. Tambah foto pot estetika.

Menambah estetika foto sering menjadi asas bagi jurugambar untuk mengambil gambar bokeh. Ada yang mengatakan semakin bokeh latar belakangnya, semakin istimewa gambarnya. Namun, sama ada foto itu bagus atau tidak ada untuk semua orang. Ada beberapa yang mengaburkan latar dari bentuk sama sekali, ada beberapa yang mengaburkan latar belakang tetap tetap seperti bentuk aslinya, dan itu berbeza pada selera dan pertimbangan setiap fotografer.
Petua untuk mengambil gambar bokeh.

Langkah adalah langkah mengambil gambar bokeh.

1. Petak.

Gunakan petak besar. Aperture besar memperoleh kedalaman medan yang cetek (DoF cetek) untuk mengambil foto bokeh maksimum.

2. Gerakkan kamera lebih dekat dengan subjek foto.

Letakkan kamera sedekat mungkin dengan subjek. Memotret sedekat mungkin juga akan mendalaman lapangan atau kawasan yang jelas. Ini tertakluk kepada utama tetap tajam sementara yang lain kabur.

3. Keluarkan Tema dan latar belakang sebanyak mungkin.

Tepung semakin belakang dari belakangnya, belakang bokeh belakang.

Semoga berjaya!

Baca juga: